Kesäpäivät ja vuosikokous 2023 – raportti.

Mantsinsaaren Kesäpäivät Tervossa 22.7.2023

Päälle viisikymmentä ihmistä kokoontui jälleen viettämään ohjelmantäyteistä mutta leppoista kesäpäivää Tervon Koskisydämeen (ent. Lohimaa).

Päivä aloitettiin Profeetta Elian tsasounalla Isä Olavi Matsin – osittain karjalankielellä – litanialla. Paikalle oli jo saapunut runsaasti päivän viettäjiä ja samalla monet käyttivät tilaisuuden tutustua Tervon kalmistoon, jossa ikilepoaan viettää runsaasti mantsilaisia.

Koskisydämen päivä alkoi sattumia siellä täällä sisältäneellä – mutta maukkaalla – lohikeitolla.

Puheenjohtaja Tarja Vainion tervehdyssanojen jälkeen siirryttiin seuraamaan juhlaesitelmää, jonka piti tietokirjailija Johanna Pakola. Aiheena oli Laatokan loistot ja eritoten Mantsin Heinäluoto. Esitys antoi erinomaisen kuvan koko pohjoisen Laatokan reittisysteemistä loistojen sijaintien perusteella. Esityksen jälkeen keskustelussa nousi esiin vielä lisää tietoa sekä runsaasti kysymyksiä. Sivuillemme tulee lähipäivinä Johanna Pakolan kirjoittama referaatti tästä luennosta.

Yhdistyksen vuosikokous sujui hyvin perinteisesti vauhdikkaasti ja sujuvasti edeten, kokouksen puheenjohtajana toimi jo monivuotisella kokemuksella Niilo Kokotti. Hallitus vapautettiin vastuista ja samainen hallitus valittiin jatkamaan seuraavallekin kaudelle. (Alla hallituksen kokoonpano sekä hallituksen sisäinen työnjako).

Venäjän brutaalien toimien vuoksi keskeisenä toiminnassa olleet matkat ovat edelleenkin jäädytettynä. Seura toimintasuunnitelmassaan keskittyy sivujen kehittämiseen ja kesäpäivien profiilin ennestään suuren merkityksen kasvattamiseen.

Kokouksen jälkeen siirryttiin kokouskahveille ja paikalla olijoita viihdytti innostava Loimolan Voima –duo. Tähän karjalankieliseen yhtyeeseen kannattaa tutustua – ja jos tulee mahdollisuus nähdä heidän ihastuttava esitys, sitä ei kannata jättää väliin.  Tästä lisätietoja yhtyeestä: https://loimolanvoima.fi/

Ja ilta sujuikin oikein rattoisissa merkeissä tarattelun, saunomisen sekä grillailun merkeissä.

Tästä muistiin jo ensi vuoden kesäpäivien aika: lauantai 20.7.2024. Paikka selviää myöhemmin.

Mantsinsaari seuran hallitus ja toimenkuvat:

Tarja Vainio, puheenjohtaja

Kari Pössi, varapuheenjohtaja & nettisivujen sisällön tuottaminen