Kesäpäivät lauantaina 24.7.2021 Tervon Lohimaassa

Seuramme perinteiset kesäpäivät vietetään taasen  Tervon Lohimaassa lauantaina 24.07.2021
Varsinainen ilmoittautumisaika on mennyt umpeen – mutta se ei vielä estä tapahtumaan osallistumista, ruokailun kanssa voi mahdollisesti tulla tiukkaa.
Osa porukasta saapuu Tervon Lohimaahan jo perjantaina, silloin on vapaamuotoista illanviettoa: keskustelua, saunomista ja lisää keskustelua.

Varsinainen ohjelma alkaa lauantaina 24.7

Paikka: Tervon Lohimaa
Milloin: Lauantaina 24.07.2021
Mitä: Mantsinsaari seuran kesäpäivät – ohjelmaa ja vuosikokous.

Päivän runko menee näin:

Varsinainen ohjelma:
11:00 Tervon ortodoksisella hautausmaalla (siinä tsasounan vieressä) vainajain muistopalvelus karjalaksi, pitäjänä rovasti Olavi Matsi
12:30 Lounas Lohimaassa (paikka ravintola Lohimaa)
13:30 Tervehdyssanat & keskustelua seuran toiminnasta ja tulevaisuudesta
14:30 Mantsinsaari seura ry:n vuosikokous
15:30 Esitelmäesitys: Vaiettu, oudon tuttu – työryhmä ”Katoamispiste”
Kuvaus:
” Sanotaan, että karjalaiset ovat kovia puhumaan. Se mitä minä olen kuullut, on kuitenkin hiljaisuus. Se on minunkin kieleni, opin sen kotoa. Opin kantamaan vaiettua kuin matka-arkkua, tietämättä sen sisällöstä. Tiesin kuitenkin, että se on lähtöisin jostain tärkeästä, tarunhohtoisesta, kadonneesta, silti kuolemattomasta paikasta.
Oli tutkittava ja aivan konreettisesti kokeiltava voiko sellaiseen paikkaan enää päästä näin läheltä, näin kaukaa.
Löydös: Rajantakainen Karjala ei ole kotini, mutta se elää minussa kuin kotonaan. Oudon tuttu.
Tekstit koostuvat kuulopuheista, hiljaisuudesta, mielikuvituksesta, hyrinästä ja ihmissydämistä sekä Mantsinsaaren, Pitkärannan ja Salmin kuntasta, lumesta ja savesta, Laatokan vedestä ja Sortavalan vanhoista taloista.”
16:15 video: Piiraidu, piiraidu – pikakurssia oikeiden karjalanpiirakoiden tekemiseen
16:30 Santra Tähtivaara, musiikkiesitys
n klo 16:45 kahvit Tervon kunnan puolesta (Lohimaassa) vapaata seurustelua, saunomista ja paljuilua sekä tietysti grillailua Lohimaan tiloissa.

Kaikki ajat ovat ”noin” eli liikkumavaraa on.

Kokous sekä esitykset pidetään Lohimaassa kabinetissä (ei Yritystalossa, kuten aikaisemmin kerrottiin).

Ilmottautuminen & ruokailumaksu:
Sisältää lounaan sekä illan grillailut (pääosin omat virvokkeet) 25€.
Ilmottautuminen viimeistään 15.07.2021 osoitteeseen info@mantsinsaariseura.fi
Ruokailumaksu kerätään paikanpäällä. Käteinen (tasaraha) ja kortit käy.